Thursday, January 10, 2013

ေခါင္းၿမီးၿခံဳအိပ္ေန တစ္ေရးႏုိးေတာ့ ပ႐ိုမိုးရွင္း

(တစ္)
လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္ ၀န္းက်င္ေလာက္က ျဖစ္ပါ၏။ တမာနံ႔သင္းသည့္ အညာတကၠသိုလ္ ေက်ာင္းကေလးထဲ၌ ကၽြန္ေတာ္ရွိေနခဲ့စဥ္ တစ္ေန႔ အမႈထမ္း အရာထမ္းတို႔၏ ေလာကသဘာ၀အတုိင္း ပ႐ိုမိုးရွင္း (Promotion)ဟူသည့္ ကၽြက္ကၽြက္ညံစီသည့္ အသံမ်ားႏွင့္အတူ ကြန္ဂရက္က်ဴေလးရွင္း (Congratulation) လုပ္သံမ်ားပါ ထပ္မံေပါင္းစပ္လ်က္ တကၠသိုလ္ဆရာ၊ ဆရာမ အ၀န္းအ၀ိုင္းကေလး လႈပ္လႈပ္ရွားရွား ျဖစ္သြားခဲ့ဖူးပါသည္။

ဟုတ္ပါသည္။ ရာထူးတစ္ဆင့္တိုးတုိင္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ သံုးႏႈန္းေနက် ပ႐ိုမိုးရွင္း (Promotion)ပဲ ျဖစ္ပါသည္။ ရာထူးတိုးေတာ့ ဂုဏ္ျပဳျခင္း၊ ကြန္ဂရက္က်ဴေလးရွင္း (Congratulation) လုပ္ျခင္းေတြလည္း ရွိလာခဲ့ေပသေပါ့။ နည္းျပေတြ သ႐ုပ္ျပေတြက လက္ေထာက္ကထိကျဖစ္၊ လက္ေထာက္ကထိကေတြက ကထိကျဖစ္၊ ကထိကေတြက တြဲဖက္ပါေမာကၡျဖစ္ စသည္ စသည္။






ဤ၌ ၀ါရင့္ဆရာႀကီးတစ္ေယာက္ လွမ္းေျပာလုိက္ေသာ စကားေၾကာင့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအားလံုး ၀ါးခနဲ ရယ္ေမာလုိက္ၾကပံုကို ယေန႔တိုင္ ကၽြန္ေတာ္ အမွတ္ရေနမိပါေသးသည္။

    “ခင္ဗ်ားတုိ႔ ဘာမွမလုပ္ဘဲ

    ေခါင္းၿမီးၿခံဳၿပီးအိပ္ေန

    အခ်ိန္တန္ရင္ ႏိႈးၿပီးလာေျပာ

    လိမ့္မယ္...ပ႐ိုမိုးရွင္းလို႔”
ဟူ၏။

သည္တုန္းက ကၽြန္ေတာ္လည္း ရယ္ခဲ့ပါသည္။ ေနာက္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ မရယ္ျဖစ္ေတာ့။ ရယ္လည္းမရယ္ခ်င္ေတာ့။ ရယ္စရာ အခ်က္အလက္ဟူ၍လည္း မမွတ္ထင္ေတာ့။ ေမာစရာႀကီးပါ။

(ႏွစ္)
ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံ၌ အျခားအျခားေသာ ေလာကေတြမွာေတာ့ျဖင့္ မည္သုိ႔ရွိေလသည္မသိ။ ပညာေရးေလာက၊ အထူးသျဖင့္ တကၠသုိလ္ပညာေရး ေလာကမွာကေတာ့ ရာထူးဆုိသည္မွာ အခ်ိန္ပဲျဖစ္ပါသည္။ Time Scale ဟု ကၽြန္ေတာ္တို႔ လြယ္လြယ္ေခၚေနေသာ စနစ္ပင္ျဖစ္ပါ၏။ မည္သူမဆို လုပ္သက္ခုနစ္ႏွစ္ ျပည့္ေလေသာအခါ နည္းျပ သ႐ုပ္ျပမွသည္ လက္ေထာက္ကထိကသို႔ ရာထူးတက္သြားၾကစၿမဲ။ ေနာက္ထပ္ လုပ္သက္ငါးႏွစ္ ျပည့္ျပန္ေသာအခါ လက္ေထာက္ကထိကမွသည္ ကထိကသို႔ ရာထူးတက္သြားၾကစၿမဲ။ ျပႆနာတစ္စံုတစ္ရာ မရွိပါက မည္သူမဆုိ လွည္းေနေလွေအာင္း ျမင္းေဇာင္းမက်န္ တစ္ဆင့္မွတစ္ဆင့္သို႔ တက္သြားၾကစတမ္း။ ဉာဏ္ေတြ ပညာေတြ သုေတသန လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြႏွင့္ လားလားမွမဆုိင္၊ တစိုးတစိမွ မပတ္သက္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဂုဏ္ျပဳေလာက္၊ ကြန္ဂရက္က်ဴေလးရွင္း (Congratulation) လုပ္ေလာက္ေသာ ရာထူးတက္ျခင္း ပ႐ိုမိုးရွင္း (Promotion) ျဖစ္ျခင္းမွ ဟုတ္ပါေလစ။

ယင္းကို ရည္ၫႊန္းကာ မိတ္ေဆြဆရာႀကီးက ေခါင္းၿမီးၿခံဳၿပီး အိပ္ေနလည္း အခ်ိန္တန္ေတာ့ ရာထူးကတက္ၿမဲဟု ဆိုလုိက္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ျမန္မာ့ပညာေရး ေလာကႏွင့္အတူ တကၠသိုလ္ပညာေရးေလာက အသူတစ္ရာေခ်ာက္ထဲသို႔ ျပဳတ္က်ခဲ့ရျခင္း အေၾကာင္းေပါင္းမ်ားစြာထဲ၌ ထို Time Scale ႏွင့္ ရာထူးအနိမ့္အျမင့္ကို ဆံုးျဖတ္ျခင္းကလည္း အခ်က္တစ္ခ်က္အျဖစ္ ပါ၀င္ေနပါသည္။

(သံုး)
ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ၿပီးျဖစ္ေသာ ႏုိင္ငံမ်ားရွိ ကမၻာေက်ာ္တကၠသိုလ္ႀကီးမ်ားတြင္ တကၠသိုလ္ ဆရာ၊ ဆရာမတစ္ေယာက္၏ ရာထူးအနိမ့္အျမင့္ကို ဘယ္ေသာအခါတြင္မွ အခ်ိန္ႏွင့္မတိုင္းပါ။ အရည္အေသြးႏွင့္ပဲ တုိင္းတာဆံုးျဖတ္ပါသည္။ သူ႔ဘာသာရပ္အတြက္ သူဘယ္ေလာက္ အလုပ္လုပ္သလဲ၊ ဘာသာရပ္ဆုိင္ရာ သုေတသန ဘယ္ေလာက္လုပ္သလဲ၊ စာတမ္းေတြ ဘယ္ေလာက္ေရးသလဲ၊ ဘာသာရပ္ထဲမွာ ဘယ္ေလာက္ေမြ႕ေလ်ာ္လို႔  ဘယ္ေလာက္ထည့္သြင္းပါ၀င္ (Contribution)သလဲ စသည့္ ပညာအေျခခံ အေၾကာင္းတရားမ်ားကိုၾကည့္ကာ  ရာထူးႏွင့္တကြ ေခၚယူခန္႔ထားၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

ပညာကို အေျခခံကာ ရာထူးေပးေသာ စနစ္ျဖစ္သည့္အတြက္ ပညာအေျခခံေကာင္းေသာလူ ေနရာရသည္။ ပညာခၽြန္မြန္သူ ေနရာရသည့္ ထုိဘာသာရပ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးသည္။ ဘယ္ႏွႏွစ္ၾကာရင္ လက္ေထာက္ကထိကျဖစ္မယ္လို႔ ကထိကျဖစ္မယ္တို႔ ဆုိတာမ်ိဳးေတြကို ထုိဂုဏ္သိကၡာႀကီးေသာ တကၠသုိလ္ႀကီးေတြမွာ ဘယ္ေသာအခါတြင္မွ မလုပ္။

(ေလး)
ျပင္ပကေန ေရာက္ေရာက္လာတတ္ၾကသည့္ တကၠသိုလ္နယ္ပယ္က ပုဂၢိဳလ္မ်ား ကၽြန္ေတာ္တုိ႔၏ တကၠသိုလ္ေလာကကို အံ့ၾသၾကတာတစ္ခု ရွိပါေသးသည္။

လူတစ္ေယာက္က ရာထူးတစ္ခုမွာ အၾကာႀကီး ေနေနတတ္တာမ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာ ကထိကတစ္ေယာက္၊ ပါေမာကၡတစ္ေယာက္သည္ ျပစ္မႈတစ္စံုတရာ မက်ဴးလြန္မခ်င္း ဘယ္ေတာ့မွ မျပဳတ္ဘဲ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနတာမ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။

သူတို႔ဆီ၌ ဒါမ်ိဳးမရပါ။ ဆရာတစ္ေယာက္ကို အလုပ္စခန္႔ကတည္းက တကၠသိုလ္က စာခ်ဳပ္ႏွင့္ခန္႔ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ တခ်ိဳ႕တကၠသိုလ္ေတြက ႏွစ္ႏွစ္၊ တခ်ိဳ႕ကသံုးႏွစ္ စသည္။ စတင္ခန္႔ထားကတည္းက ကထိကပါေမာကၡ စသည္ျဖင့္ ေခၚယူခန္႔ထား လ\စာညိႇႏႈိင္းကာ ခန္႔အပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ၿပီး ထုိဆရာ၊ ဆရာမ ဘာသာရပ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ မည္မွ်အလုပ္လုပ္သလဲ မလုပ္ဘူးလဲကုိၾကည့္ကာ သတ္မွတ္ခ်ိန္ ကုန္ဆံုးၿပီးေနာက္ ဆက္လက္ခန္႔ထားသင့္၊ မခန္႔ထားသင့္ ဆံုးျဖတ္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ဘာသာရပ္ႏွင့္ပတ္သက္၍ အလုပ္ကို ခၽြန္ခၽြန္မြန္မြန္လုပ္ေၾကာင္း စိတ္ေက်နပ္လွ်င္ ထုိတကၠသိုလ္က ဆရာ၊ ဆရာမကို အခ်ိန္မေစ့မီကတည္းက ႀကိဳတင္ကမ္းလွမ္း (Offer)ၿမဲ ျဖစ္ပါသည္။ ေနာက္ထပ္ စာသင္ႏွစ္ (သို႔) Semester ဘယ္ႏွခု ဆက္သင္ေပးပါ လစာကမည္မွ်စသည္။ ေအာ္ဖာ (Offer) မလုပ္ေတာ့ဘူး။ မကမ္းလွမ္းေတာ့ဘူးဟုဆိုလွ်င္ စာခ်ဳပ္သက္တမ္းကုန္လွ်င္ နားေပေတာ့။ အျခားတကၠသိုလ္တစ္ခုခုသို႔ ေျပာင္းေလွ်ာက္လုိေသာ္ ေလွ်ာက္ေပေတာ့။ ဆုိလိုသည္မွာ မႀကိဳးစားသူ မႏုိးၾကားသူအတြက္ ထာ၀ရရာထူး ရွိမေနပါဘူးဟူသည့္ သေဘာ။

သို႔ျဖစ္ရာ ဆရာ၊ ဆရာမ တစ္ေယာက္ကို အလုပ္ခန္႔ျခင္း၊ မခန္႔ျခင္း၊ ရာထူးေပးျခင္း၊ မေပးျခင္း ဆိုသည္မွာ တကၠသိုလ္၏သေဘာ။ တကၠသိုလ္တစ္ခု၏ လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႔ခြဲခြင့္ (Autonomy)၌ တစ္ခုအပါအ၀င္ျဖစ္ေသာ Staff Autonomy ဆရာ၊ ဆရာမ၀န္ထမ္းကို မိမိတကၠသိုလ္ကသာ မိမိစိတ္ႀကိဳက္ စီမံခန္႔ခြဲႏုိင္သည့္သေဘာပင္ ျဖစ္ပါသည္။

သည္လိုလုပ္လိုက္သည့္အတြက္ ဘာျဖစ္သလဲဟု ေမးအံ့။ ခုိ၍မရ။ ကပ္၍မရ။ ေမွးေန၍မရ။ မွိန္းေန၍မရ။ ၿဖီး၍မရ။ ျဖန္း၍မရ။ အာဏာရွင္စတုိင္လ္ႏွင့္ ဒါအၿမဲတမ္း ငါ့ထုိင္ခံုလုပ္ထား၍မရ။

တစ္ေယာက္က တစ္ေနရာကေန အသံေပးဖူးပါသည္။ ကိုယ့္ဘာသာကိုယ္ လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႔ခြဲေတာ့ ၀န္ထမ္းခန္႔တာ၊ ရာထူးတုိးေပးတာ၊ ျဖဳတ္ပယ္တာေတြမွာ မ်က္ႏွာလိုက္တာမ်ိဳး ရွိမလာႏုိင္ဘူးလားတဲ့။

မရွိႏုိင္ပါ။ ရွိခဲ့လွ်င္လည္း ထိုဌာန ထုိတကၠသိုလ္ မခၽြန္ေသာ မမြန္ေသာ ကုိယ့္လူမ်ားႏွင့္ ေမာင္းႏွင္ေနသည့္အတြက္  ၾကာေလေလ  နာမည္ပ်က္ေလေလႏွင့္ ေနာက္ဆံုးတစ္ေန႔ ဆိတ္သုဥ္းရမည္သာ။

ပညာေရးကုိ ျပင္ရာ၌ ေက်ာင္းသားႏွင့္ သင္႐ိုးကိုသာ ျပင္႐ံုမဟုတ္ဘဲ ဆရာ၊ ဆရာမ (Staff)ကိုပါ ျပင္မွရႏုိင္ပါသည္။

စာခ်ဳပ္ႏွင့္ ႏွစ္ကန္႔သတ္ကာ ခန္႔အပ္ျခင္း၊ ဆက္ခန္႔အပ္ျခင္း၊ ထုတ္ပယ္ျခင္း၊ လုပ္သက္ကို အေျခခံ၍ ရာထူးမေပးဘဲ စြမ္းေဆာင္ရည္ျဖင့္ ရာထူးေပးျခင္းတို႔သည္ ကမၻာသံုးျဖစ္ရာ ထုိလမ္းအတိုင္း မသြားဘဲႏွင့္ေတာ့ အားေကာင္းေမာင္းသန္ ပညာေရးေလာက ျဖစ္ေပၚလာရန္ အေၾကာင္းမျမင္ပါေလ။         ။


ေမာင္သာခ်ိဳ

No comments:

Post a Comment